Wednesday, November 5, 2008

Det livslånga lärandet

Nu har vi börjat att läsa en kurs där pedagogik står i centrum.
Vi fick lappar med ord som förståelse, kunskap, skola, utbildning, lärande, upplevelser och läromedel.
Utifrån dom här orden intervjuade vi våra klasskompisar och fick fram en massa tänkvärda saker.
För mig handlar många av orden om livet och livets utveckling.
Du slutar inte att lära dig saker bara för att du går ut grundskolan.
All kunskap är viktig, kanske inte för alla men för någon som behöver veta om just den saken till just den grejen.
Blir arg på många äldre som säger -nej det där förstår jag inte, jag är för gammal, varför ska jag kunna det.
Finns viljan och intresset där, så går det att lära sig vad du vill.
Jag frågade min mamma när jag var lite om inte hon kunde lära mig prata finska,
hon är själv finska och halva min släkt bor i Finland och pratar finska.
Hon svarade att det var väldigt onödigt och att jag borde koncentrera mig på skolan i stället.
Det hon gjorde då var att bestämma och styra det jag skulle lära mig och att all slags lärdom inte var viktig.
Istället för att uppmuntra mitt språkintresse förminskade hon det och fick mig att tro att det var onödigt.
Att ha kunskap betyder makt.
Om jag nu lärde mig finska så kunde jag ju pratat med mina finska kusiner och kanske lärt mig ett och annat från dom.

Alla orden som vi fick hänger ihop med att kunna fördjupa sig i sig själv och att få en förståelse för omvärlden.

No comments: