Tuesday, September 9, 2008

Funderingar kring kortskapandet

Vad händer i gruppen när ett problem ska lösas?

Det som kändes viktigt för mig var att alla skulle få komma till tals.
Eftersom vi hade väldigt olika erfarenheter så lyssnade vi på varandra och lärde oss av varandra. Jag tror att allas idéer faktiskt kom fram.
I början var det lite stelt och det var svårt att säga dom tankar man hade, men med korten väl i handen så kom vi igång. Man vågade komma med förslag och viktigaste av allt, prova förslagen.
Bara genom att testa olika spelvarianter kom vi närmare varandra som grupp, vi satt och hade kul, skrattade och spelade ett spel i hopp.
Man kunde skoja lite om det som stod på korten och känna av gruppen.
Vi i arbetsgruppen lärde känna varandra lite bättre och jag har fått en chans att se hur dom fungerar i ett skapande arbete.
Sen har jag lärt mig lite mer om klassen som helhet i och med att spelen vi skapade gick ut på att lära känna varandra på olika sätt.
Det var riktigt lyckat för det var skoj både att skapa korten och att spela med dom.

Varför just spelkort?

Att använda små lätthanterliga spelkort i stället för stora pärmar med intervjuerna inskrivna i, var ett smart drag för att öka möjligheterna.
Det är det lite roligare att sitta o plocka med kort som ligger i små glansiga plastfickor. Det är helt enkelt mer lockande.
Att använda sig av korten som finns i ”många delar” lockar ju till ett samlande. Alla i klassen hade ett eget kort där det stod kort om deras intressen och egenskaper, vilket bidrog till en känsla av att korten var som individer. Man fick en liten smygtitt in i någons liv bara genom att ett snabbt ögonkast på personens kort. Det gjorde det lite lättare sen när man väl skulle prata med personen i fråga.
Då jag visste att han eller hon var intresserad av kampsport var det enkelt att börja prata om det på en gång istället för att lite trevande försöka hitta något att prata om. I början vill man ju lära känna varandra och de individuella korten fungerade utmärkt till det.
Ännu mer intressant blir det sen när vi får bilder på oss på korten.
Det går snabbare att associera ett intresse med en person när det finns en bild med.


Olika spel av samma kortlek

Att det blev fem olika spel av samma kortlek var inte så konstigt med tanke på att vi var fem grupper med olika bakgrund.
Alla har vi spelat olika sorters kortspel som man omedvetet influerades av.
I bara gruppen på fem så kom vi på massor av varianter, både själva och som vi kom på ihop.
Det påvisar ju bara på vilka kreativa tillgångar det finns att ta av.
Vilka otroligt coola saker vi kommer kunna göra om alla får en chans eller tar sin chans att utvecklas och växa i sitt skapande.
Att alla strukturerar sig på olika sätt är också en stor tillgång för då blir varianterna ännu fler.
Jag tyckte vi visade att vi kunde och ville skapa något.
Med dom fina resultaten så tror jag verkligen på vår klass.

5 comments:

Unknown said...

Ah. Jag måste säga att jag tycker om vad du säger Johanna. Du verkar ha väldigt mycket hopp för vår klass. För mig känns det tryggt att veta. För ju fler som har det ju gladare blir man.

Jag tycker också om det du säger om att man kan använda korten för samtalsämne. Det var något jag inte hade tänkt på och tycker var en otroligt bra ide.

K.Sahlström said...

Jag tycker verkligen du har rätt med det att korten gjorde att man tex fick reda på att han/hon gillar kampsport...

Du har säkert även rätt med att tack vara att vi gjorde så grymma kortspel nu så kommer nog våra framtida spel slå genom taket..

trollfan said...

Haha känns som jag skrev superstelt och formellt medans du skrev väldigt personligt. kul !

Ola Janson said...

"Vilka otroligt coola saker vi kommer kunna göra om alla får en chans eller tar sin chans att utvecklas och växa i sitt skapande."

Kan inte göra annat än instämma. Ni regerar.

Textmässigt så bör du kolla över dina radbrytningar så att texten flödar lite bättre.

Innehållsmässigt så är jag mycket nöjd. Du har ett ledigt och lättsamt sätt att resonera. Bra jobbat.

Ola

Unknown said...

Bra skrivet, mycket tankar och inblickar. Du kan verkligen formulera dig personligt